Dat een geautomatiseerd magazijn of warehousing, toegepast op alle (of een aantal) operaties binnen uw distributiecentrum, enorm veel voordelen oplevert is duidelijk: ruimtebesparingen, lagere bouwkosten, verbeterde productiviteit, efficiëntere materiaalflows, minder mensen, veiliger werken, voorraadvermindering, verhoogde betrouwbaarheid, minder hoogoplopende kosten, betere ROI, laagste levenscycluskosten en ga zo maar door.

Maar hoe begint u daar aan? Stel u eerst onderstaande vragen en laat u bijstaan door een ervaren business consultant.

GMI group kan u deze begeleiding garanderen door mensen die gepokt en gemazeld zijn in de dagelijkse praktijk. Zij spreken uw taal en denken actief mee vanuit uw specifieke problematiek!

Werkt uw magazijn efficiënt?

Als uw magazijn zelfs met papieren pickbons niet efficiënt werkt, zal het ook niet vlot werken via een Automated Data Capture-systeem (ADCS). Bekijk dan eerst de onderliggende oorzaken, samen met onze business consultant, en pak deze aan.

Wat is de capaciteit van uw magazijn?

Investeer in een betrouwbaar ERP-systeem. Zo kan de combinatie van goede planningsparameters in Microsoft Dynamics NAV (Navision), samen met een ADC-systeem, de capaciteit en doorloopsnelheid van uw magazijn gevoelig verhogen, zonder verbouwingen!

Zorg voor de juiste infrastructuur

Welk rekkensysteem heeft u nodig voor uw product? Hoe voorziet u de looppaden? Is er voldoende WIFI-dekking? Is er plaats voor ontvangst, verzending en cross-docking? Hoe wordt er gepicked (met reachtruck, palletwagen, winkelwagen, …?)

Wie is verantwoordelijk voor het magazijn?

Een geautomatiseerd magazijn werkt het best met een leider voor uw ganse warehouse crew. Hij plant de processen, doet de werkvoorbereiding, verdeelt de load over de crew, verzorgt de transportplanning en zo veel meer.

Hoe identificeert u alle artikels?

Om over te gaan naar een ADC-systeem moeten de artikelen herkenbaar zijn. Meestal is dit een barcode. Zoek uit of de barcodes door uw leverancier geplakt worden of u dit zelf doet tijdens de ontvangst? Is het artikelnummer voldoende? Of moet u ook het lotnummer, serienummer en/of vervaldatum capteren? Waar gaat u de artikelen labelen? Op de kleinste verkoopeenheid, op de overdozen of pallets? Uw ADC-project kan pas starten als uw artikelen goed en vlot identificeerbaar zijn.

Is uw magazijn in zones opgedeeld?

Zorg voor een logische indeling in zones, scheid de verzend- en ontvangstzone, maar zorg voor een corridor voor de cross-docking. Maak een bulk en pickzone en dimensioneer de pickzone op basis van de grootte en rotatiesnelheid van het te picken artikel. Heeft u brandbare, gekoelde of steriele artikelen, zorg dan voor magazijnklasses zodat de goederenstromen gescheiden blijven.

Kost de jaarlijkse inventaris te veel tijd?

Bent u het ook beu om elk jaar enkele dagen te sluiten voor de jaarlijkse inventaristelling? Dankzij Dynamics NAV kan u cyclisch tellen. Classificeer uw artikelen in categoriën (bv. maandelijks of 3-maandelijks tellen, etc.) en tel regelmatig een klein onderdeel van het magazijn. Dit gaat bijzonder snel via de scanner. Omdat Dynamics NAV de artikelen in telling blokkeert, kan de picking gewoon doorgaan zonder de telactiviteiten te storen.

Advies nodig?

Microsoft Dynamics NAV (of de nieuwste cloudversie: Microsoft Dynamics 365 Business Central) is een makkelijk te implementeren ERP-oplossing (Enterprise Resource Planning) die KMO's en grote organisaties ondersteunt om kritische bedrijfsprocessen te automatiseren en te integreren. Microsoft Dynamics groeit mee met uw organisatie en kan flexibel aangepast worden volgens uw specifieke bedrijfsbehoeften. Snel implementeerbaar en makkelijk in gebruik, op eender welk toestel.

Met meer dan 350 klanten kan GMI group als leidende Microsoft Dynamics NAV-speler uitpakken met de meest uitgebreide klantenbasis in België.

Wilt u een oplossing die alle bedrijfsprocessen naadloos op elkaar afstemt?

Ik zet u graag op weg!

Vraag het aan Lieven!

Lieven Tuytschaever

Lieven Tuytschaever

Share This