Wat hebben de meest succesvolle B2B-webshops gemeen? Veel meer dan online bestellingen en betalingsverwerking. Alles draait om klantenbeleving…

Zoals in een eerdere blog aangehaald (Uw online koper verwacht een ultieme klantenervaring), houdt u bij de lancering van een webshop best rekening met de verwachtingen die een doordeweekse consument heeft.

Hier volgen 10 belangrijke ingrediënten voor een succesvolle B2B eCommerce-strategie:

1. Design

Onderschat nooit het belang van design. Uw klanten moeten precies kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn van zodra ze in uw webwinkel aankomen. Die moet snel en responsive zijn, met pagina’s die snel laden en zorgen voor een soepele, intuïtieve navigatie op alle belangrijke apparaten: desktops, tablets en smartphones.

2. Gebruikerservaring

Content mag dan koning zijn, maar dat betekent niet dat je eindeloze verkooppagina’s vol met tekst schrijft. De beste B2B-webwinkels gebruiken vooral interactieve mediabestanden: van afbeeldingen en video tot allerlei widgets en social media sharing buttons. Zo bied je de gebruiker een geweldige online ervaring aan die hem of haar begeleidt in het aankooptraject. Naarmate uw klantrelaties groeien, kunt u deze ervaring nog verder verbeteren met gepersonaliseerde catalogi en webpromoties.

3. Informatie

Het besluitvormingsproces bij B2B-verkopen is vaak een groepsaangelegenheid met alle betrokken beslissingsnemers. Daarom is het belangrijk dat uw website alle betrokken partijen voorziet van de informatie die zij nodig hebben om hun beslissing te nemen.

B2C-websites gaan er bijvoorbeeld niet meteen vanuit dat de klant over een bepaalde technische expertise beschikt. Technische specificaties – indien vermeld – blijven daarom vaak minimaal en worden niet prominent weergegeven. Maar binnen een B2B-context zullen er altijd “specialisten” aan te pas komen die de online informatie over uw product moeten kunnen beoordelen. Neem daarom steeds dergelijke informatie op bij het opbouwen van uw webshop.

4. Search-Engine Optimization

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de belangrijkste factor die verkeer naar uw online winkel leidt. Stel u daarom deze vraag: wat zijn de belangrijkste zoektermen die uw klanten gebruiken om te vinden waarnaar ze op zoek zijn? Het is van vitaal belang dat u de inhoud van uw website zo goed mogelijk optimaliseert voor deze zoektermen, want het levert u bovendien een rechtstreeks concurrentieel voordeel op als u hoger scoort in Google en Bing. Hoe zoekvriendelijker uw site, hoe meer trafiek. Het goede nieuws is dat SEO niet persé moeilijk hoeft te zijn. Veel eCommerce-oplossingen bevatten ingebouwde hulpmiddelen voor het optimaliseren van uw webwinkelpagina’s.

5. Up-to-date

Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om uw site goed te onderhouden en up-to-date te houden. Als u een blog host, update deze regelmatig met nieuwe berichten. Controleer ook of oude links nog steeds werken. En laat seizoensgebonden, promotionele of andere tijdgevoelige thema’s niet langer online staan dan nodig. Het gebeurt vaak dat B2B-bedrijven dergelijke ‘details’ over het hoofd te zien. Door er de tijd voor te nemen, blijft u een stap voor op uw concurrent die er misschien minder mee bezig is.

6. Schaalbaarheid

Succesvolle bedrijven groeien en veranderen. U wilt uw website om de paar jaar niet herbouwen omdat u voortdurend nieuwe blokken of inhoud wil toevoegen, toch? Door vooruit te plannen en een schaalbare oplossing te kiezen die zich aanpast en uitbreidt, bespaart u veel werk op langere termijn.

Dit is zeker waar voor bedrijven met meer dan één webshop. Top B2B-organisaties beheren vaak meerdere sites vanaf één platform, elk in een eigen huisstijl. Een flexibele oplossing is daarom van cruciaal belang.

7. Integratie

Integratie is het geheime ingrediënt van de beste B2B-bedrijven… zoniet het belangrijkste onderdeel van uw webshop. Zonder integratie, bent u genoodzaakt om order-, klant- en productinformatie handmatig heen en weer te kopiëren tussen uw webwinkel en uw ERP-systeem. Integratie automatiseert dit proces voor u, houdt uw winkel up-to-date met de klant- en catalogusgegevens en verwerkt de bestellingen rechtstreeks in uw ERP-systeem vanuit uw online winkel.

8. Distributie en logistiek

Of u nu lokaal zaken doet of wereldwijd, u moet de juiste logistiek hebben om bestellingen te ontvangen en te versturen. Bij het kiezen van een eCommerce-oplossing, ovverweegt u best extra als nationale en internationale verkoopbelastingen, magazijn- en verzendmethoden en taalondersteuning voor de landen waar u zakendoet.

9. Sociale media

Veel B2B-bedrijven maken de fout om te veronderstellen dat sociale media slechts een kanaal is voor B2C-communicatie. Door sociale media in te zetten, opent u uw bedrijf voor miljoenen potentiële klanten. U hoeft alleen maar de sterkste kanalen voor uw bedrijf te bepalen en de inhoud op maat te maken om de aandacht van uw doelgroep te trekken. Deze inhoud hoeft zelfs niet rechtstreeks betrekking te hebben op uw product of dienst. Marketing, financiën of aan technologie gerelateerde functies kunnen bijvoorbeeld een geweldige manier zijn om andere bedrijven te bereiken.

10. Meerwaarde

De beste B2B-verkooppraktijken zijn gericht op het opbouwen van relaties in plaats van te streven naar een snelle verkoop. Toekomstige klanten wegen meestal verschillende opties af. U kunt uw bedrijf laten opvallen door hen vooraf een belangrijke meerwaarde te bieden. Verdien uw autoriteit als expert in uw branche door een deel van wat u kent met hen te delen. Het voorzien van bedrijfsblogs en klantenverhalen op uw website is een uitstekende manier om dat te doen en is bovendien makkelijk te implementeren.

Advies nodig?

Bent u klaar om met een eCommerce-specialist te praten over het implementeren van deze strategieën voor uw webshop?

GeCommerce is een krachtige B2B webshop van GMI group die naadloos verbonden is met Microsoft Dynamics NAV, hét ERP-systeem waar wereldwijd 160.000 bedrijven en organisaties gebruik van maken. Zo benut u het volledige potentieel van uw ERP-systeem en maakt u er meteen een uitgebreide en succesvolle eCommerce-oplossing van.

U bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. Daarom beperken we ons niet enkel tot de implementatie van uw webshop.. Wij zorgen ervoor dat GeCommerce de onmisbare schakel wordt van een totaalconcept waarin ook uw supply chain en orderverwerking (ERP), klantenrelaties (CRM) en informatievoorziening (Business Intelligence) perfect met elkaar geïntegreerd worden.

Ik zet u graag op weg!

Vraag het aan Lieven!

Lieven Tuytschaever

Lieven Tuytschaever

Share This