DataNews – 14/12/2018

Op zijn Customer Day stelt GMI group zijn klanten (onder meer) voor aan Microsoft Dynamics 365, het nieuwe cloudplatform van business solutions dat Microsoft op de zakenmarkt uitbrengt.

Een bedrijf dat anno 2018 zijn klanten adviseert over cloud? Toch wel, zegt Ludo van Baelen, co-founder en managing director van GMI group. “Het gaat hier meer dan enkel over cloud, maar over het huren van software. Als we globaal kijken, zeker in de midmarket waar wij ons op focusen, dan zie ik dat er nog veel vragen zijn over zo’n huurmodel in de cloud. Dan krijg je clichés: is dat wel veilig, hoe kan ik zeker zijn dat anderen niet meekijken met mijn data? Hoe zit het met upgrades?”

Extra informatie komt dus van pas, niet in het minst omdat ook GMI group steeds meer verschillende formules aanbiedt. Het bedrijf startte in 2005 met het leveren van ondersteuning voor ERP-software Navision, dat onderdeel werd van Microsoft (nu Microsoft Dynamics NAV). Sinds dit jaar groepeert Microsoft een groot deel van zijn zakelijke bedrijfstoepassingen onder Microsoft Dynamics 365 met Business Central als ERP-sectie en Dynamics 365 for Sales & Marketing voor CRM. Deze toepassingen worden aangeboden via een Software-as-a-Service (SaaS)-platform met een (kleine) on-premise sectie.

“We zijn een software en services-bedrijf, maar meer dan ooit leveren we diensten”, zegt Ludo Van Baelen hierover. Zijn bedrijf levert die diensten vooral aan de bredere sector van bouw- en installatiebedrijven en aan bedrijven die actief zijn in handel en logistiek. In die markten blijft het huren van software groeien, zegt van Baelen.

De verkoop van hosted en cloud software wordt stilaan zelfs groter dan die van on-premise, waar bedrijven nog kiezen voor een volledige installatie van de bedrijfstoepassing op hun eigen servers. Dat is ook zo bij onze klanten. Het merendeel van nieuwe klanten schaft vandaag zijn software aan via een subscription. Ze huren dus hun software, zetten hem op eigen server of gaan hosten in een datacenter.

Ludo Van Baelen

managing director, GMI group

Een aanpassing voor de partners

Maar software huren zit anders in elkaar software aankopen. “Nu Microsoft met zijn Dynamics 365, de ERP- en CRM-sectie van zijn zakelijke software, als één SaaS-model gaat aanbieden, heeft dat ook voor de partners gevolgen die de software aanbieden”, zegt Paul Faes, business applications lead bij Microsoft. 

We hebben trouwe partners die vroeger allerlei customisations maakten in de bedrijfstoepassingen zelf. Daar komt nu verandering in. Cloud software houdt immers in dat partners hun add-on solutions zullen moeten ontwikkelen in het cloudplatform zelf.

Paul Faes

business applications lead, Microsoft BeLux

En dat vergt een andere aanpak, stelt Ludo Van Baelen. “Midmarket wil traditioneel nog zijn eigen stukje software. De voorbije jaren kon je met een standaardversie van Microsoft Dynamics NAV bijvoorbeeld niet alle bedrijfsprocessen van een typische bouwonderneming automatiseren. Je zit daar met problematiek van meetstaten, werfopvolging, typische verwerkingen voor bouwondernemingen die eigen zijn aan onze wetgeving. Allerlei extra functionaliteiten die standaard niet in de software zitten.”

Zijn bedrijf biedt dan ook een eigen, gecertificeerde add-on aan die wel een volledige omgeving biedt voor de bouw- en installatiesector. In Dynamics 365 Business Central gebeuren die customisatons via Power Apps, de cloudsoftware van Microsoft aanbiedt om extra functionaliteiten te integreren.

Millenials hebben een andere mindset over aankoop of huur van bedrijfssoftware. Vergelijk het met een klassieke app store, waar je toepassingen gaat installeren, zonder je de vraag te moeten stellen of er nog aanpassingen zullen nodig zijn.

Ludo Van Baelen

managing director, GMI group

Tournée 365

Met de website tournee365.be wil GMI group, samen met enkele partners, meer duiding bieden over cloud, digitale economie en alles wat daarbij komt kijken. “Denk aan een technologie zoals kunstmatige intelligentie”, zegt van Baelen. “Artificial Intelligence (AI) is in de midmarket nog science fiction, maar dat zal niet lang meer duren.”

Een KMO die die digitale disruptie over zich heen krijgt, die weet niet wat hem overkomt. Daar moeten we als technologiehuizen op anticiperen. Een nieuwe grote taak van bedrijven als GMI is dan ook duiding, evangelisering via een interactief platform waar men vragen kan stellen en antwoorden krijgen van experts terzake. Dat is de ambitie van Tournée 365.

Erik Verheyden

marketing & communications manager, GMI group

Advies nodig?

Net als met de meeste grote buzzwords het geval is, heeft het begrip “Digitale Transformatie” voor iedereen wel een andere betekenis. Termen als Internet of Things, Big Data, Artificial Intelligence, BlockChain, etc. worden vaak in eenzelfde adem genoemd. Die digitale en technologische vooruitgang heeft uiteraard ook een impact op uw bedrijf. Is het niet vandaag, dan zeker morgen.

Tijdswinst, klantentevredenheid en transparantie. Dat is waar digitalisering écht over gaat. Bedrijven die vandaag investeren in technologie die deze trend kan ondersteunen, zullen ook morgen nog doorgroeimogelijkheden kennen.

De hamvraag blijft: hoe zet u die technologie best in voor úw bedrijf? Heeft u niet het inzicht of de kennis?

Geen nood, op verzoek geef ik professioneel advies en begeleid ik u persoonlijk.

Vraag het aan James!

James Bridges

James Bridges

Share This