Content marketing, online lead generation, nurturing, customer lifecycle marketing, scoring, cross-sell en up-sell, retention en ROI… In grote bedrijven beginnen ze daar niet aan zonder software, die al deze processen kan stroomlijnen. Niet weggelegd voor mijn KMO, zei u? Lees dan vooral niet verder…

Automatisering wordt beschouwd als de volgende grote evolutie in marketing, maar past u de automatiseringspraktijken van uw bedrijf voldoende toe? Voor te veel bedrijven blijft marketing automation beperkt tot email triggering en niet veel meer. In werkelijkheid bevat dit domein zoveel meer mogelijkheden die de productiviteit kunnen verhogen, extra winst kunnen genereren en de klantervaring kunnen verbeteren. Als u automatisering meer wil doen opbrengen, doet u best eerst de moeite om alles goed in te stellen. Helaas is dit waar veel bedrijven vast komen te zitten…

We zetten u alvast op weg met 5 eenvoudige en haalbare marketingautomatiseringstactieken die uw bedrijf kunnen helpen groeien:

Hou alle gegevens up-to-date

De grootste reden dat bedrijven falen bij het instellen van marketingautomatisering op een hoog niveau, is dat ze de rol van CRM, data-acquisitie en op gegevens gebaseerde inzichten, niet echt beschouwen als automatisering. Dit is een probleem, omdat een slechte gegevenskwaliteit, hetzij vanwege ontbrekende of onjuiste gegevens, uw marketinginspanningen aanzienlijk kan teniet doen.

Marketingteams die er niet in slagen om gegevens up-to-date te houden of met gegevens moeten werken die significante onnauwkeurigheden bevatten, kunnen geen gerichte marketingcampagnes lanceren. Niet alleen worden de klantenrelaties bijgevolg verwaarloosd, maar ook de kwaliteit van de relatie zal ondermijnd worden door valse verkoopsbeloftes op basis van foute informatie.

Gebruik daarom een CRM-systeem dat u in staat stelt om uw ganse contactdatabase regelmatig te screenen op fouten of onvolledigheden. Als u klantengegevens verzamelt uit meerdere bronnen is het cruciaal dat uw CRM-systeem ingebouwde mogelijkheden biedt om onderlinge verwijzigingen te controleren.

Als u optimaal gebruik wilt maken van alle opties voor marketingautomatisering, investeert u best in een krachtig CRM-systeem zoals Microsoft Dynamics 365 for Sales. Het bieden van gepersonaliseerde inhoud is een topprioriteit voor elke marketeer. Een goed CRM-systeem vormt de basis van elke inspanning om uw doelgroep te bereiken.

Breng het volledige traject in kaart

Eens u een CRM-systeem hebt geïnstalleerd, is het tijd om te kijken wat u met al die gegevens kunt doen. Door de informatie die in uw CRM wordt ingevoerd te scheiden, kunt u zien hoe uw huidige marketingcampagnes werken en deze kunt verbeteren voor betere prestaties. De meest effectieve manier om dit te doen, is door de volledige reis van een gebruiker te volgen, van inbound tot verkoop en alles wat daarna gebeurt.

Wanneer u de reis van uw klant door uw CRM-systeem in kaart kan brengen, krijgt u een idee van het type content dat aanzet om te interageren met uw product of dienst, hoeveel tijd een gebruiker gemiddeld besteedt vóór de aankoop en hoeveel representatieve contacten zij hebben. Met al deze informatie kunt u de kosten van onboarding inschatten, hoe u dat proces kunt versnellen en hoe u meer communicaties met een hogere impact kunt genereren.

Stel benchmarks in

Terwijl u door het proces van marketingautomatisering loopt, zult u zich snel realiseren dat u dit niet als een of/of-scenario kunt beschouwen. Ofwel gebruikt u een geautomatiseerd proces ofwel niet. Integendeel, marketingautomatisering is een meerfasig proces en u moet benchmarks (ijkpunten, referentiecriteria) instellen die u hierbij kunnen begeleiden. Zo weet u of de marketingprocessen al dan niet geautomatiseerd verlopen.

Wat moet u in die benchmarks opnemen? Denk aan de kwaliteit van uw lijst, uw niveau van targeting, de aard en het niveau van de communicatie die u aanbiedt.

Er is een groot verschil tussen een generieke e-maillijst die voor alle klanten en alle behoeften dient, en een e-maillijst die klanten de mogelijkheid biedt om hun contactvoorkeuren in te stellen. Het versturen van generieke e-mails is verre van hetzelfde als een mobiel geoptimaliseerd videobericht of een e-mail waarin social media wordt geïntegreerd. Uw automatiseringsbenchmarks gaan dus over het detailniveau dat u hebt bereikt bij het organiseren van uw klantenrelaties.

Automatiseren met een persoonlijke toets

Hoe maakt u van marketing automation een persoonlijk proces? We hebben het hier niet over Artificial Intelligence (AI), hoewel dat een grotere rol speelt dan ooit in het marketingproces. Nee, als we zeggen dat je persoonlijkheid moet automatiseren, bedoelen we dat je klantpersonages moet ontwikkelen (customer personas). Dit zijn templates, zeer specifiek zijn voor bepaalde klantbehoeften, demografie en andere belangrijke gegevens. Elk personage behoort tot een specifieke verkoopgroep. Simpel gezegd, u kunt niet op dezelfde manier met al uw klanten praten, maar u kunt ook geen honderden individuele e-mails schrijven. Deze personas zijn een middel om efficiënter te communiceren.

Een zaak voor iedereen

Het is duidelijk dat marketing automation uw bedrijfsresultaten zal bevorderen en uw manier van zaken doen zal verbeteren, toch blijft het inzetten van uitgebreide geautomatiseerde marketing een behoorlijke uitdaging. Het proces dat met marketing automation gepaard gaat, wordt vaak als groeivertragend beschouwd en boezemt vele bedrijven nog angst in.

Laat dit u niet tegenhouden. Door marketing automation te introduceren in uw bedrijf, zullen ook de interne workflows geoptimaliseerd worden, het teambeleid worden verbeterd en zullen verkoopmanagers zich meer kunnen bezigheden met productievere activiteiten dan louter gecompliceerd dataverkeer. Marketing automation is er voor iedereen.

Het biedt een perfect antwoord op de uitdagingen van vandaag, variërend van het op het juiste moment lanceren van leads tot het opsplitsen van gegevens tot zinvolle benchmarks. Door de overstap te maken naar CRM en data-driven marketing, stellen veel bedrijven hun toekomst veilig.

Als u deze vijf criteria voor marketingautomatisering volgt, zal u ervaren dat uw marketingcommunicatie veel effectiever wordt.  Achteraf vindt u het zelfs moeilijk om te geloven dat u ooit campagnes op een andere manier hebt uitgevoerd.

Advies nodig?

Al uw bedrijfstoepassingen samengebracht in één enkele clouddienst. Dat is Microsoft Dynamics 365, het platform dat financiële, operationele, CRM- en andere bedrijfsapplicaties en productiviteitstools met elkaar verbindt.

Beschikbaar voor CRM (Dynamics 365 for Sales) en ERP (Dynamics 365 Business Central).

Wil u meer weten over de Dynamics 365-edities? Of heeft u vragen over het gebruik van de cloud in uw onderneming?

Ik zet u graag op weg!

Vraag het aan James!

James Bridges

James Bridges

Share This